Industria auto și bateriile auto second hand: care este rolul lor în producție

de: Andrei Tilimpea
29 09. 2022

Din perspectiva durabilității, reutilizarea reprezintă un pas fundamental în crearea unei economii circulare pentru bateriile mașinilor electrice.

Creșterea rapidă a cererii de vehicule electrice în Europa – unde vânzările de vehicule electrice au crescut cu peste 30% în acest an – pune un accent sporit pe piața secundară pentru cel mai valoros produs din vehicule: bateriile.

Din perspectiva durabilității, reutilizarea reprezintă un pas fundamental în crearea unei economii circulare pentru bateriile EV. Ce rol va juca reciclarea componentelor încă trebuie să fie determinat.

Un raport de la Circular Energy Storage proiectează că piața bateriilor second-hand ar putea ajunge la 3 miliarde de dolari până în 2025. Aceasta este în scădere față de estimarea pentru 2018 de 4,2 miliarde de dolari.

E-rickshaws pentru a obține energie de la Audi e-trons

Audi explorează, de asemenea, utilizarea bateriei second-hand de durată. Un proiect este condus în comun de fundația de mediu a companiei și de startup-ul non-profit germano-indian Nunam pentru a folosi module de baterii din familia Audi e-tron EV pentru a electrifica ricșele în India.

Primele e-rickshaws sunt programate să fie utilizate în India, ca parte a unui proiect pilot, la începutul anului 2023.

„Ne dezvoltăm bateriile cu o adâncime de reparație foarte mare, astfel încât toate piesele să poată fi înlocuite”, a spus Alexander Kupfer, managementul energiei și sustenabilității Audi pentru AutomotiveNews. „Dimpotrivă, acest lucru facilitează utilizarea în a doua viață, deoarece modulele pot fi extinse fără prea mult efort.”

Mercedes ajută cu o alternativă de stocare a energiei

În iulie, startup-ul de energie curată Moment Energy a semnat un acord de furnizare cu Mercedes-Benz Energy (MBE) pentru a găsi aplicații staționare de stocare a energiei pentru bateriile EV.

Compania a integrat bateriile MBE în cea mai recentă soluție de stocare a energiei de 60 de kilowați-oră și va implementa două dintre aceste sisteme în cursul acestui an la God’s Pocket Resort, o stațiune canadiană de scufundări în afara rețelei, care depinde de motorină pentru puterea sa.

„În timp ce bateriile de a doua durată nu mai îndeplinesc standardele de performanță ale vehiculelor electrice, ele sunt potrivite pentru o aplicație staționară mai puțin intensivă”, a declarat cofondatorul Moment Energy și directorul de operațiuni, Sumreen Rattan, pentru sursa citată. „Exemplele includ aplicații comerciale și industriale în rețea și în afara rețelei și aplicații de utilități din spatele contorului”.

BMW implicată activ

Între timp, BMW Group a conectat 700 de baterii second-hand de mașini electrice pentru a stoca energie de la turbinele eoliene situate la așa-numita Storage Farm din Leipzig, Germania, ceea ce îl va ajuta să construiască vehicule în fabrică.

În timp ce toți producătorii de automobile dezvoltă planuri pentru bateriile lor de vehicule electrice, ceea ce rămâne neclar este care opțiuni vor oferi viabilitate financiară pe termen lung.

„Am vorbit cu câțiva producători de automobile care mi-au spus că a doua viață pentru baterii nu se adună din punct de vedere financiar”, a spus analistul Gartner Pedro Pacheco. „Unii dintre ei nu sunt foarte dornici de a doua durată de viață a bateriei, chiar dacă vor face unele proiecte cu acest subiect în minte.”

El a spus că este important să distingem diferența dintre un angajament strategic al unui producător de automobile și anunțul unui proiect care vizează mai mult îmbunătățirea imaginii companiei.

„Câțiva producători de automobile au realizat în trecut proiecte cu baterii de a doua viață, care nu au condus neapărat la un volum mare de baterii de a doua viață”, a spus Pacheco. „Ei fac comunicatul de presă și publică niște articole și apoi nu se mai auzi niciodată de ei”.